Prachtige wandelroute rond Willingen, Upland

Kilometer 43 tot 50

Bij de Diemelbron kunt u in de hut met zitgroepen uitrusten en picknicken.
Naast de hut gaat de Uplandsteig verder en over een pad bereikt u een brede wandelweg die u links volgt.
Door het gemengde bos gaat het licht bergopwaarts en spoedig bereikt u een kruising waarop 5 wegen samen komen.
(Auf’m Knoll) Deze kruising steekt u over en bereikt dan tussen km 44 en km 45 de „schöne Aussicht“.
De naam belooft niet te veel: u kunt van een prachtig uitzicht in zuidelijke richting ver naar Noordrijn-Westfalen genieten.
Tot aan km 50 loopt de Uplandsteig weer uitsluitend in het gebied van dit Bundesland.
Bij de volgende kruising buigt de weg links af en gaat door dennen – en loofbos,
tot u uit het bos gekomen een landweg bereikt.Hier gaat de weg rechts bergop, langs de Krutenberg.
Tussen km 46 en km 47 heeft u een prachtig uitzicht, bij goed zicht tot aan de Taunus.
U komt nu langs bergweiden en door een dennenbos. 500 m na km 47 buigt de route rechts af,
komt dan ca. 50 meter door het bos en gaat dan rechts verder, ca. 400 meter bergaf.
Bij km 48 bereikt u weer de Hessische grens, waar u maar kort  langs loopt.
Het is een zeer moerasachtig gebied; u bevindt zich hier in het brongebied van de Itter,
het kleine riviertje dat door Willingen loopt.
Verderop ligt de Uplandsteig aan het natuurreservaat „Alter Hagen“.
Dit gebied beslaat een groot deel van het Stryckdal dat loopt in richting Willingen.
Beschermd worden vele zeldzame planten en diersoorten,
veen (arm aan voedingsstoffen) en veenweiden, berken – en elzenbossen als ook orchideerijke moerassen.
Voordat de route bij km 49 op de Rothaarsteig komt, loopt u op de „Hillekopf“ langs een schuilhut.
De Rothaarsteig is een wandelroute (154 km lengte) van Brilon tot aan Dillenburg.
De Uplandsteig en de Rothaarsteig volgen op de volgende 9 km dezelfde route.